loading...
ولی عصر(عج)
سيد محمد رضا مسعودی بازدید : 10 شنبه 29 مهر 1391 نظرات (0)

بخش ششم از سلسله مقالات ‌سیدالشهدا(ع) در جبین امام زمان(عج):

یار امام حسین علیه السلام یاور امام عصر علیه السلام نیز هست . ایشان در روز عاشورا خطاب به یارانشان فرمودند :

 جدم رسول خدا صلی الله علیه و آله به من خبردادند كه فرزندم حسین در بیابان كربلا در حال غربت و تنهایی و تشنگی شهید می شود ، پس كسی كه او را یاری كند به تحقیق مرا و فرزندش « قائم » را یاری كرده است .(1)

در عصر غربت امام زمان علیه السلام كسانی كه در صدد یاری حضرتش هستند باید این عمل مقدس را سرلوحه‌ی برنامه‌ی خویش قرار دهند و برای امام زمانشان از جان مایه بگذارند .

 

 

 

 راهكارهای یاری : نیت ،‌محبت

یاری امام حسین علیه السلام به چیست ؟ كسانی كه از عاشورای 61 هجری دور افتادند و آن بیابان بلا خیز را درك نكردند ، چگونه می‌توانند پشتگرمی آن غریب عطشان شهید باشند ؟ یكی از راه‌های این یاوری به دل گرفتن محبت آن مظلوم است.

 جابر بن عبدالله انصاری را می‌توان نماد و تجسم این محبت دانست .

 او كه از قافله‌ی ابا عبدالله علیه السلام عقب مانده بود ، پس از چهل روز به یكباره با قبر آن به خون تپیده روبرو می شود . جابر نابینا به همراه عطیه‌ی عوفی تا كنار قبر سید الشهداء علیه السلام می آید و از او می‌خواهد دستانش را بر تربت پاك ایشان قرار دهد اینگونه از شدت ناراحتی و مصیبت زدگی از هوش می افتد و به روی قبر از حال می رود . وقتی به هوش می‌آید سه بار حبیبش حسین علیه السلام را صدا می زند و می‌گوید :

 « حبیب لایجیب حبیبه »

و پس از سلام به امام حسین علیه السلام و ارواح سایر شهدا عرضه می‌دارد :

قسم به خدایی كه پیامبر صلی الله علیه و آله را به حق برگزید با شما در آنچه وارد شدید ،‌شریك شدیم .

 عطیه می پرسد : ما كه كوه و دشتی را طی نكردیم و شمشیر نزدیم در حالی كه میان سرها و بدنهای اینان و فرزندانشان جدایی افتاد ، و زن‌های ایشان همسران خود را از دست داده‌اند .

 جابر در پاسخ می‌گوید :

 عطیه ! از حبیبم رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم كه فرمودند :

 من أحب قوماً حشر معهم و من أحب عمل قوم اشرك فی عملهم

 سپس می‌افزاید :

 قسم به كسی كه محمد صلی الله علیه و آله را به حق برانگیخت ،‌ نیت من و اصحابم همان نیتی است كه امام حسین علیه اللام و اصحابش داشتند.(2)

محبت ، عملی قلبی است كه می‌تواند من و تو را به محبوبمان برساند و موانع و حجاب‌های زمان و مكان را در نوردد . از این رو من و تویی كه از آن راحله‌ی سعادت و فوز بازماندیم و سرنوشت ما راهمان را به آن عرصه‌ی پیكار بست ، میتوانیم با نیت و محبت خود هم سفر آنان شویم و حتی از فیض ثواب و شهادت در ركاب ایشان بهره‌ور گردیم .

 یعنی هم در دنیا در صف اصحاب امام حسین علیه السلام شمرده شویم و هم آخرتمان را صحنه‌ی اعطای پاداش یاران باوفای ایشان دریابیم .

نیت مومن ، روح ، پایه ، اساس و نیكوتر از عمل مومن است . چون این قصد و آهنگ یك كار است كه سرنوشت آن را رقم می‌زند . نیت انسان مهمتر از كار اوست ، چه به آن اقدام كند و چه نكند . چرا كه ملاك عمل ،نیت است . خداوند هم به نیت‌ها توجه می‌كند و معیار حسابرسی او نیات انسان هاست بسیاری از اعمال هست كه افراد می‌خواسته‌اند آن را انجام دهند ، ولی توفیق نیافته‌اند . اما روز قیامت آن را در نامه‌ی عمل خویش می‌بینند . پس نیت جدی و قصد محكم برای یاوری امام حسین علیه السلام اجر آن را به دنبال دارد و همان فضیلت را خواهد داشت . شرطش این است كه در برابر این قانون الهی تسلیم شویم ، با دل و جان این سنت را باور كنیم و نسبت به وعده‌ی الهی در این خصوص نگرش مثبت داشته باشیم تا با به كارگیری این نیت در زمره‌ی یاران امام عصر علیه السلام قرار گیریم.

 امام صادق علیه السلام در واقعه‌ی عاشورا هنوز متولد نشده بودند و پدر بزرگوارشان در آن سفر تقریباً پنج سال داشتند . با این همه خود و تمام شیعیان خود را در زمره‌ی شهدای كربلا می‌شمارند و می فرمایند :

 من خود را بیرون از ] زمره‌ی [ شهدای كربلا نمی‌دانم و پاداشم را كمتر از آن نمی شمرم . زیرا نیت من این است كه اگر آن روز را درك میكردم ( امام حسین علیه السلام را ) یاری می‌نمودم و همچنین شیعیان ]از شهیدان محسوب هستند [ هر چند در بسترهایشان از دنیا بروند .(3)

 

 

 

 یا لیتنی كنت معك

 محبت به امام و نیت یاری ایشان رمز و كلید این فتح عظیم است . انسان با این دو عمل قلبی - نیت و محبت - میتواند به درجات بسیار والا صعود نماید .

 امام رضا علیه السلام به ریان بن شبیب كه روز اول محرم خدمت ایشان رسیده بود ، فرموده‌اند :

 ای پسر شبیب ! اگر شاد می شوی از این كه مانند ثواب همراهان كشته‌ی سید الشهداء علیه السلام را ببری ، هرگاه یاد آنان می‌افتی بگو : یا لیتنی كنت معهم فأفوز فوزاًعظیماً.(4)

 دوستان امام حسین علیه السلام وقتی به یاد سید الشهداء علیه السلام و یاران ایشان می‌افتند از ژرفای دل آرزو می‌كنند كه ای كاش در آن عصر بودند و به یاری حضرتش می‌شتافتند این نیت و محبت آنها تصنعی نیست ، بلكه بند بند وجود آنان به این آرزو و تمنای قلبی گواهی می‌دهد و همین آرزوی خود را به زبان اظهار میكنند . از این رو به فضل الهی مشمول این فیض عظیم می‌گردند . « تأسف » بر عدم توانایی یاری اباعبدالله علیه السلام نشانه‌ای بارز از این تمنای قلبی است اگر كسی از سر محبت ، آرزوی فداكاری و جان فشانی در ركاب سیدالشهداء علیه السلام را داشته باشد ، حقیقتاً به خاطر عدم توفیق انجام آن تأسف و حسرت می‌‌خورد ، واقعاً همانندی با آن انصار و احبّای خدا خواهد داشت و به این ترتیب از یاران واقعی امام زمان علیه السلام نیز به حساب می‌آید .

 

پی‌نوشت‌ها :

(1)                  فوائد المشاهد ، ص 466.

(2)                  بحار الانوار ، ج 101 ، ص 196 .

(3)                  مكیال المكارم ، ج 2 ، ص 228 .

(4)                  بحار الانوار ،ج 44 ، ص 286.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    موضوعات سایت را چگونه میدانید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 44
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 33
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 36
  • بازدید سال : 47
  • بازدید کلی : 1,934